Sunday, December 20, 2009

Personaliti Imtiaz (PI)

personaliti membawa takrifan sebagai sifat dan sikap seseorang yang membentuk perwatakan dan keperibadiannya, manakala imtiaz membawa maksud cemerlang atau dengan kata lain ialah keperibadian/personaliti unggul.
Personaliti Imtiaz bermaksud manusia yang berhemah tinggi, ilmu pengetahuan, pencapaian, ketokohan dan keintelektualan yang tinggi. Ciri-ciri orang yang mempunyai personaliti imtiaz ialah seperti yang berikut:
1.Mempunyai cita-cita, semangat dan wawasan yang jitu serta sentiasa berusaha ke arah mencapai kejayaan cemerlang, demi keagungan bangsa, agama dan negara.
2.Mempunyai kualiti kepimpinan yang tinggi, mampu memujuk, mengarah atau menggerakkan pasukan, selain berkemampuan mendengar pendapat (berlapang dada) dan membuat keputusan yang bijaksana.
3.Mahir berkomunikasi dan mempunyai pemikiran yang strategik.
4.Mempunyai daya tahan dan daya saing yang tinggi serta bersemangat waja.
Personaliti Imtiaz (PI) terbentuk hasil asuhan dan didikan bersepadu yang berfokus ke arah kecemerlangan dunia dan akhirat, sifat cakna ibubapa,guru,masyarakat dan kerajaan kepada keperluan membudayakan dan melahirkan (PI) dalam sistem pendidikan dan pengurusan sosial akan melahirkan satu masyarakat yang madani dan hadhari dari sudut taraf hidup dan intelek. Fokus utama ke arah melahirkan (PI) ialah menyuburkan kesedaran masyarakat secara konsisten dan bersepadu serta usaha dan komitmen dari semua lapisan, agar nanti lahir dari tanah nusantara ini satu ketamadunan baru dunia iaitu Ketamadunan Malaysia Raya yang didokong nanti oleh anak cucu kita yang bergelar para cendiakawan, ulama, umara, saintis, angkasawan, jurutera yang melahirkan inovasi-inovasi yang futuristik dalam semua bidang hasil dari pencaknaan kita untuk melahirkan generasi Personaliti Imtiaz.
IMTIAZ :
I = Ilmu ukhrawi dan duniawi yang tinggi dan bersepadu
M= Motivasi yang jitu ke arah mencapai sesuatu matlamat
T = Tindakan yang neutral dan progresif
I = Inspirasi ke arah budaya islamisasi dan informatif
A = Akhlak yang terpuji dan Asertif
Z = Zoom ke arah merintis dan mencipta Ketamadunan Malaysia Raya
Ahmad Harithah Muhamad
21/12/2009

1 comment:

  1. Wynn Las Vegas Announces the Opening of Wynn & Encore Las
    Wynn Las Vegas 진주 출장안마 today announced the opening 양주 출장안마 of 김해 출장샵 its highly anticipated 제주도 출장샵 and highly anticipated 4-Star resort, Wynn Las Vegas, as 군포 출장샵 the world's

    ReplyDelete