Tuesday, December 29, 2009

Evaluasi Iman dan Taqwa Memacu Hijrah Insani

Evaluasi di sini membawa erti muhasabah atau penilaian kembali terhadap tahap keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wa Taala dalam proses perubahan diri kita ke arah kehidupan yang lebih baik dan diredhai olehNya. Tahap keimanan dan ketaqwaan boleh dinilai melalui amalan ibadah kita seharian dan juga tahap kepatuhan kita kepada Allah, contoh terdekat ialah ibadah khusus seperti solat, adakah cukup solat fardhu kita?sempurnakah solat kita?fahamkah erti bacaan-bacaan di dalam solat?awal waktukah kita laksanakannya? apa perubahan yang kita perolehi selepas solat? khusyuk kah solat kita? fahamkah kita akan fiqh solat serta pensyariatannya?berjemaahkah kita bila kerjakannya? persoalan itu semua boleh menjadi salah satu kayu pengukur kepada tahap keimanan kita, andaikata bila terdegar azan kita masih leka dan tidak terdetik pun akan perlunya melaksanakan perintah agung Allah tersebut maka ketahuilah mungkin hati kita berada dalam kegelapan tanpa cahaya keimanan,tapi sebaliknya orang yang Imannya kukuh pasti akan merasa resah jika tidak tergesa-gesa menyahut seruan agung Allah tersebut.
Antara pendekatan untuk menilai tahap keimanan kita ialah melalui pendekatan perasaan hati, cuba perhatikan naluri hati kita bila berhadapan dengan perkara dosa dan maksiat, adakah kita merasa keluh kesah atau tiada apa-apa rasa bersalah, jika kita merasa betapa gelisah dan tidak senanag untuk melakukan sesuatu dosa maka ketahuilah bahawa tahap keimanan kita masih ada, sebaliknya jika kita tidak merasa apa-apa kesalahan dan menganggap membuat dosa itu perkara biasa maka ketahuilah tahap keimanan kita sudah semakin luntur dan hati kita kini diseliputi noktah-noktah hitam dosa yang mematikan rasa takut kepada Allah,bila hati sudah menjadi kelam hidayah dan taufiq Allah susah untuk menembusi hati kita, jika kita tidak kembali kepada Allah maka berterusanlah kita di dalam kesesatan dan jauh dari rahmat Allah na'uzubillahi min zalik. Oleh itu betapa pentingnya kita mengevaluasi iman dan taqwa kepadaNya setiap masa agar jangan semakin hari semakin jauh kita dari Allah, usahakanlah agar kita sentiasa dekat dengan Allah, insya Allah.
Evaluasi tidak bermakna jika tidak diselusuri dengan agenda perubahan yang konsisten. Evaluasi yang tiada tindakan ibarat angan-angan yang terapung ditiup angin ke hulu dan ke hilir. Ketahuilah berubah atau berhijrah adalah satu pendekatan harian yang perlu kita budayakan dalam kehidupan seharian kita, hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini. Berubah memerlukan pengorbanan yang tinggi dan kesabaran demi menghasilkan diri yang bersih dan suci selari dengan keredhaan Allah. Evaluasi mestilah dipimpin oleh tunjuk ajar dari ilmu yang sahih dan pembimbing/kaunselor/guru/ustaz yang mursyid. Niat yang ikhlas dan komitmen yang kuat pasti akan menjadi perisai untuk membentengi diri merubah menjadi insan yang soleh/bertaqwa/beriman selagi hayat dikandung badan, berubah demi Redha Allah dan kebahagian hidup di Alam Akhirat kelak. Bersama kita kembali mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu Wa Taala. Hayya 'ala falah....Marilah bersama menuju kejayaan dunia dan akhirat.... .

No comments:

Post a Comment