Saturday, January 2, 2010

Jadilah Insan Mithali dan Namuzaji

Insan merujuk kepada manusia, Mithali dan namuzaji merujuk kepada makna contoh terbaik, Insan mithali membawa maksud seseorang yang boleh dijadikan ikutan/contoh/tauladan/role model/idola kepada orang sekelilingnya.
Menjadikan diri kita contoh kepada orang bukan bermakna kita menzahirkan sifat takabbur,riyak,sam'ah,ujub kepada orang lain, tetapi contoh di sini bermakna berwaspada dengan tingkah laku kita dan memperlihatkan kehalusan budi pekerti agar orang lain rasa senang dan dapat pelajaran dan tauladan dari kita moga-moga mereka jua berpekerti seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah dan ia mestilah disertakan dengan niat yang suci dan murni untuk meyampaikan dakwah dari sudut dakwah bil hal.
Bila terasa diri diawasi dan diperhati ia akan menjadi cctv halimunan kepada kita, agar kita sentiasa menjaga tingkah laku di depan mahupun di belakang manusia. Cctv telah dipasang oleh Allah kepada kita sejak kita baligh lagi untuk direkodkan segala perbuatan dan perkataan kita, cctv tersebut ialah Malaikat Raqib dan Atiq. Apabila diri sedar bahawa tindakan kita menjadi ikutan anak-anak,kaum keluarga,pekerja atau masyarakat maka halusilah ia moga segala yang ditonjolkan kita menjadi saham pahala yang berpanjangan hasil tauladan kita tapi jika sebaliknya maka bertimpa-timpalah dosa dikreditkan ke dalam akaun amalan kita,oleh itu baikilah diri sebelum membaiki orang lain (islah nafsak qabla an tad'u ghairak). Contoh tauladan yang baik adalah nasihat secara halus dan tersembunyi yang akan membaiki dan mendidik jiwa yang kotor dan tersasar dari jalan Allah moga kembali suci bersih di landasan ilahi.

No comments:

Post a Comment